Turridningen på Grímur, 14/7 2011.

För någon vecka sedan var jag med på en islandshäst turridning. Ss jag kan ta & skriva om den dagen & visa en bild på 6/7-åriga Grímur som jag red på :) Fick lite ont i nacken/ryggen men det var nog för jag har inte ridit på ett tag eller för att jag var en anning stel/spänd..

Vid torsdag EM så åkte jag, mamma & min stora syster till Vidjatorpet, i Farsta! Där mötte jag ägaren Helena, min lärare Maria från skolan & hennes vän Katarina. Jag hälsade sen så började vi att fixa hästarna, så jag ryktade & kratsade Grímurs hovar. Sen satte min lärare på lite bromsmedel på Grímur & dom andra, men det hjälper inte så mycket. Sen tränsade jag & sadlade Grímur (fick lite hjälp för det var lite lösa delar) alltså inte som på ridskola där allt redan är på osv. Sen satte jag upp, fick lite hjälp med stiglädrena sen fotade mamma litegrann. Så åkte mamma & min stora syster hem. Så red vi iväg, jag på Grímur, Maria på Fejkír & Katarina på Thyr :) Vi red först på lite grusväg i skritt, sen lite på asfalt sen så fick vi öka på grusvägen, så då töltade vi & det gick faktiskt rätt bra, lite skumpigt men men :'P Sen så höll Grímur på att ta ner&upp huvudet under hela uteritten, men det var för bromsarna. Stackaren, han tyckte det var jobbigt! Därefter så galopperade vi upp för en backe, j*vlar vad fort det gick! Nästan som han raceade, haha men roligt var det i allafall xD Därefter skrittade vi en stund, sen så kom vi till en äng där vi töltade igen, stundtals så gick det jättebra, men andra gånger så blev det somsagt lite skumpigt. Vi red sedan förbi en bilväg till andra sidan, red in i en stid där vi töltade & sen uppför en backe, sen bestämde vi oss att galoppera tillbaks på stigen. Så de gjorde vi, lika roligt som första gången :'D Sen kom en joggare så vi sakta av, sen fattade vii galopp igen, så for vi iväg. Sen red vi in till stigen igen, både i skritt & sen tölt. Sen kom vi till ännu en äng, där vi blandade skritt med lite tölt. Sen kom vi in till en skog där vi skrittade, vi stannade ett tag för min lärare Maria skulle fixa stidläderna tror jag det var, sen red Katarina förbi för att hålla i sadeln så Maria kom upp, för Fejkír ville inte stå still, hehe ^^. Sen så träffade vi några andra som red på islandshästar (fast det var nog innan). Sen red vi på några till grusvägar, asfalt & ängar. Sen bar det hemåt till stallet igen :) När vi var framme så var min mamma & min syster där redan för att hämta upp mig. Men innan så tränsade & sadlade jag av Grímur & tvättade bettet. Och sen svampade jag av han med vatten, för han var svettig efter ridturen men också lite smutsig av svetten. Efter det så fixade jag han & tog ner han till hagen, haha han rullade sig direkt efter x) Det gjorde Fejkír & Thyr med! Sen så sa jag hejdå till alla trevliga & härliga vännerna & så åkte vi hem. Och ja, det var första gången jag red på en islandshäst+ islandshästsadel.


Jag & Grímur som är silverskäcken. Fejkír till vänster & Thyr bakom oss.

P.S - Funderar på att vara med på en till turridning nu i höst, då vill jag nog testa Fejkír eller någon av stona.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0