Mina inställningar i kameran i ridhus.




Kan svara på den här i kommentaren i ett inlägg, så iaf ni också undrar får ni reda på det nu.


Jag använder mig av Canon EOS 550D.
Först ändrar jag satt jag har inställningen Tv. Man kan även använda sig av manuella inställningen M.



Sedan ändrar jag ISO och slutartiden.


Nu står det Av på bilden, men om man använder Tv så finns det bara slutartid och ISO.

Om jag har på Tv använder jag:
Slutartid: 1/100-160.
ISO: 6400.

Om jag använder M är det nästan samma sak:
Slutartid: 1/100-160.
Bländare: Så låg siffra som möjligt, F4.5.
ISO: 6400.

Det är verkligen skillnad om man fotar i ett ridhus på kvällen och om man fotar i ett ridhus när det är ljust ute (om solen lyser in förstås), då är dessa inställningar nog bäst att fota på kvällen. Men när det är ljusare, får man betydligt mycket bättre bilder, då kan man nästan minska på slutartiden om det blir förmörkt eller ISO:t.
Blixt är även värdelöst när det gäller att fota i ridhus, så använd aldrig blixt!

Jag har även redigerat den bilden på Curt när han longerades, så det är ett tips också, ifall man vill ha en bra bild, så kan man redigera den. Jag redigerar alltid mina bilder, oavsett om dom redan är bra så gör jag alltid det.
Det finns säkert ännu bättre inställningar än dom jag använder, men ni får testa er fram! Är det något som är oklart är det bara att fråga så får jag försöka förklara bättre! Lycka till.


Kommentarer
Postat av: emilie

Tack för tipset! Det var ett jättebra tips och jag tycker att du förklarade väldigt bra. :) Jag lärde mig till och med en ny grej med min kamera, heh!

2012-01-05 @ 23:22:23
URL: http://enfotomupp.blogg.se/
Postat av: Anonym

blixt i ridhus är värdelöst... gör bilderna mörkare om man inte fotar riktigt nära

2012-01-05 @ 23:32:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0